Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2008)

KLIKNIJ ABY WYBRAĆ ZAKRES PYTAŃ

Zaznacz testy, z których chcesz losować pytania. Przynajmniej jeden test musi być zaznaczony.

Testy darmowe:
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2012) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2011) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2010) (zadań: 29) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2009) (zadań: 29) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2008) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2007) (zadań: 28) 





 
 
 
 
 
WYBIERZ ILOŚĆ PYTAŃ: 

KAŻDY TEST ZAWIERA LOSOWY UKŁAD PYTAŃ I ODPOWIEDZI


Jeżeli chcesz rozwiązywać test w całości to zaznacz wszystkie dostępne typy zadań oraz wybierz maksymalną ilość pytań. Jeżeli chcesz rozwiązać szybki test to pozostaw domyślne ustawienia lub zmniejsz jeszcze ilość pytań. Możesz np. rozwiązywać tylko 'zadania zamknięte' i 'wybór z listy', jeżeli nie chcesz pisać własnych odpowiedzi. Wybór należy do Ciebie.

ZADANIA ZAMKNIĘTE - pytania typu ABCD lub prawda-fałsz, w których należy wybrać poprawną odpowiedź.
WYBÓR Z LISTY - pytania, w których należy wybrać odpowiedź z listy możliwych odpowiedzi.
UZUPEŁNIANIE LUK - pytania, w których należy samodzielnie uzupełniać luki w tekście.
KRÓTKA ODPOWIEDŹ PISEMNA - pytania, w których należy samodzielnie napisać krótką odpowiedź.
WYRACOWANIA - pytania, w których należy samodzielnie napisać dłuższą odpowiedź na zadany temat.


KRÓTKA INSTRUKCJA OBSŁUGI:

  1. Wybierz testy, z których chcesz losować zadania. Domyślnie zaznaczony jest test, których został wybrany na poprzedniej liście testów. Jeżeli chcesz losować zadania, z kilku różnych testów, kliknij na 'KLIKNIJ ABY WYBRAĆ ZAKRES PYTAŃ' i zaznacz testy. Wszystkie wybrane testy będą uwzględnione w losowaniu zadań.
  2. Wybierz typy zadań jakie mają być dostępne w teście.
  3. Wybierz maksymalną liczbę pytań. Jeżeli nie zaznaczono wszystkich typów zadań, to liczba pytań w teście może być mniejsza niż wybrano.
  4. Kliknij na 'ROZWIĄŻ TEST.

Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2008) - przykładowe pytania:

Skóra zbudowana jest z naskórka i skóry właściwej. Naskórek utworzony jest przez nabłonek wielowarstwowy płaski. Komórki naskórka nieustannie powstają, rogowacieją, obumierają i ulegają złuszczaniu. W warstwie podstawnej naskórka znajdują się melanocyty, które produkują melaniny-barwniki, od nagromadzenia których zależy barwa skóry. Melaniny pochłaniają również część promieniowania UV, stanowiąc filtr promieniowania w skórze. Pod wpływem promieniowania słonecznego w warstwie podstawnej naskórka jest produkowana witamina D3. Tak zbudowany naskórek chroni organizm przed działaniem wielu czynników zewnętrznych ........
Około 40. roku życia człowieka rozpoczyna się wyraźny spadek masy kości, ponieważ procesy usuwania obumierającej, starszej tkanki kostnej (resorpcja) przeważają nad procesami tworzenia nowej tkanki. Prowadzi to do zmniejszenia gęstości i wytrzymałości kości (tracimy w ten sposób około 0,5%-1,0% minerałów rocznie). Dodatkowym czynnikiem zmniejszającym wytrzymałość kości jest osteoporoza. W przebiegu osteoporozy ubytek minerałów może wynosić 2,0%-5,0% rocznie i więcej. Zmniejszenie masy kostnej przejawia się większą łamliwością kości. ........
Serce poza organizmem zmarłego w wyniku wypadku człowieka kurczy się jeszcze przez wiele godzin, jeżeli jest przechowywane w płynie fizjologicznym bogatym w tlen i o odpowiednim składzie chemicznym. ........
Tlenek węgla (czad) dostając się do organizmu człowieka tworzy z hemoglobiną względnie trwały związek. Źródłem czadu mogą być spaliny i dym papierosowy. ........
Zaburzenia gospodarki wodnej w organizmie można postrzegać jako problemy związane z niedoborem lub z nadmiarem wody (odwodnienie lub przewodnienie). Zarówno niedobór, jak i nadmierne gromadzenie się płynów w organizmie człowieka, może stanowić zagrożenie dla życia. ........
Neurony są podstawowymi jednostkami anatomicznymi układu nerwowego. Są one komórkami pobudliwymi, to znaczy, że reagują na działające na nie bodźce ........
Stres jest normalnym zjawiskiem fizjologicznym organizmu w sytuacji powodującej jego przeciążenie (zbyt duża ilość i intensywność bodźców działających na układ nerwowy człowieka). Stresu nie da się uniknąć, ale można i należy kontrolować go, tak aby stał się czynnikiem pomocnym i mobilizującym nasze twórcze działania. ........
Mięśnie gładkie budują ściany wielu narządów wewnętrznych, między innymi przewodu pokarmowego. W ścianach narządów mięśnie te ułożone są w warstwy i tworzą mięśniówkę. Poprzez skurcze mięśni gładkich w otaczanej przez nie przestrzeni np. w jelicie wytwarzane jest ciśnienie. ........


WYBRANE WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z BIOLOGII:

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE

1) opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka:
a) opisuje budowę organizmu człowieka lub nazywa elementy budowy przedstawione na ilustracji,
b) przedstawia zależności pomiędzy poszczególnymi strukturami,
c) opisuje funkcje poszczególnych struktur,
2) przedstawia związki między strukturą i funkcją w organizmie człowieka:
a) określa cechy budowy człowieka, stanowiące przystosowanie
do pełnionych funkcji, wyjaśnia ich znaczenie,
b) analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy strukturami pełniącymi podobne i różne funkcje w organizmie człowieka,
3) przedstawia i wyjaśnia zależności pomiędzy organizmem i środowiskiem:
a) analizuje wpływ człowieka na środowisko,
b) opisuje elementy środowiska
i wyjaśnia relacje pomiędzy nimi,
c) określa wpływ czynników środowiska na stan zdrowia i czynności życiowe człowieka,
4) przedstawia i wyjaśnia zjawiska oraz procesy biologiczne:
a) opisuje zjawiska i procesy biologiczne lub nazywa elementy procesów przedstawionych na ilustracji,
b) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne, zachodzące w organizmie człowieka lub środowisku, określa ich znaczenie,
c) opisuje i wyjaśnia zasady dziedziczenia cech i wynikające
z nich konsekwencje dla człowieka.

1) jak na poziomie podstawowym oraz opisuje budowę i funkcje na różnych poziomach organizacji życia i u różnych organizmów:
a) opisuje obiekt biologiczny lub nazywa elementy jego budowy przedstawione na ilustracji,
b) przedstawia zależności pomiędzy strukturami należącymi do różnych poziomów organizacji życia,
c) opisuje funkcje poszczególnych struktur lub obiektów biologicznych,
2) jak na poziomie podstawowym oraz przedstawia związki pomiędzy strukturą i funkcją na różnych poziomach organizacji życia:
a) określa cechy budowy, stanowiące przystosowanie do pełnionych funkcji, wyjaśnia ich znaczenie,
b) analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy strukturami pełniącymi podobne i różne funkcje,
3) jak na poziomie podstawowym oraz:
a) charakteryzuje środowiska życia organizmów,
b) określa związek między środowiskiem życia a budową i czynnościami życiowymi organizmów,
c) wyjaśnia podobieństwa i różnice w przystosowaniach organizmów do różnych środowisk,
4) jak na poziomie podstawowym oraz:
a) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne, zachodzące na różnych poziomach organizacji życia, określa ich znaczenie,
b) opisuje i wyjaśnia zjawiska: zmienności, dziedziczenia i ewolucji oraz relacje między nimi.

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

1) odczytuje informacje przedstawione w formie:
a) tekstu o tematyce biologicznej,
b) tabeli, wykresu, schematu, rysunku,
2) selekcjonuje, porównuje informacje:
a) porządkuje informacje według wskazanego kryterium,
b) określa podobieństwa i różnice,
c) dobiera i stosuje kryteria selekcji i porównywania,
3) przetwarza informacje według podanych zasad:
a) konstruuje tabelę, wykres, schemat, rysunek,
b) redaguje poprawny merytorycznie opis przedstawionego w innej formie obiektu, zjawiska lub procesu.
1) jak na poziomie podstawowym,
2) jak na poziomie podstawowym,
3) jak na poziomie podstawowym.

TWORZENIE INFORMACJ

1) planuje działania na rzecz własnego zdrowia i ochrony środowiska:
a) określa obiekt (przedmiot), zakres, cel działania,
b) opisuje możliwy do realizacji sposób działania, dobiera odpowiednie metody i środki, przewiduje skutki,
c) wskazuje osoby lub organizacje (instytucje), które mogą udzielić wsparcia,
d) planuje przebieg obserwacji,
2) interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo - skutkowe pomiędzy prezentowanymi faktami:
a) objaśnia i komentuje informacje, określa tendencje zmian, wyjaśnia związki przyczynowo - skutkowe,
b) odnosi się krytycznie do tekstu lub danych, np. oddziela fakty od opinii, wskazuje: niespójności, błędy logiczne, niewłaściwą metodykę,
c) wykonuje obliczenia, rozwiązuje zadania z zakresu dziedziczenia cech u człowieka,
3) formułuje wnioski oraz formułuje
i uzasadnia opinie na podstawie analizy informacji:
a) dobiera racjonalne argumenty,
b) konstruuje samodzielną wypowiedź poprawną pod względem logicznym i merytorycznym.
1) jak na poziomie podstawowym oraz planuje działania, eksperymenty i obserwacje - formułuje problem badawczy, stawia hipotezę, dobiera obiekt i metodę, planuje przebieg obserwacji lub eksperymentu,
2) jak na poziomie podstawowym oraz wykonuje obliczenia, rozwiązuje zadania z zakresu dziedziczenia cech u różnych organizmów,
3) jak na poziomie podstawowym.

WSZYSTKIE WYMAGANIA SĄ ZAWARTE W INFORMATORZE



Copyright © 2012-2017 www.testy-maturalne.pl
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu i Polityki Prywatności
(Ostatnie zmiany: 27.03.2015r)