Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2011)

KLIKNIJ ABY WYBRAĆ ZAKRES PYTAŃ

Zaznacz testy, z których chcesz losować pytania. Przynajmniej jeden test musi być zaznaczony.

Testy darmowe:
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2012) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2011) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2010) (zadań: 29) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2009) (zadań: 29) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2008) (zadań: 30) 
   ● Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2007) (zadań: 28) 





 
 
 
 
 
WYBIERZ ILOŚĆ PYTAŃ: 

KAŻDY TEST ZAWIERA LOSOWY UKŁAD PYTAŃ I ODPOWIEDZI


Jeżeli chcesz rozwiązywać test w całości to zaznacz wszystkie dostępne typy zadań oraz wybierz maksymalną ilość pytań. Jeżeli chcesz rozwiązać szybki test to pozostaw domyślne ustawienia lub zmniejsz jeszcze ilość pytań. Możesz np. rozwiązywać tylko 'zadania zamknięte' i 'wybór z listy', jeżeli nie chcesz pisać własnych odpowiedzi. Wybór należy do Ciebie.

ZADANIA ZAMKNIĘTE - pytania typu ABCD lub prawda-fałsz, w których należy wybrać poprawną odpowiedź.
WYBÓR Z LISTY - pytania, w których należy wybrać odpowiedź z listy możliwych odpowiedzi.
UZUPEŁNIANIE LUK - pytania, w których należy samodzielnie uzupełniać luki w tekście.
KRÓTKA ODPOWIEDŹ PISEMNA - pytania, w których należy samodzielnie napisać krótką odpowiedź.
WYRACOWANIA - pytania, w których należy samodzielnie napisać dłuższą odpowiedź na zadany temat.


KRÓTKA INSTRUKCJA OBSŁUGI:

  1. Wybierz testy, z których chcesz losować zadania. Domyślnie zaznaczony jest test, których został wybrany na poprzedniej liście testów. Jeżeli chcesz losować zadania, z kilku różnych testów, kliknij na 'KLIKNIJ ABY WYBRAĆ ZAKRES PYTAŃ' i zaznacz testy. Wszystkie wybrane testy będą uwzględnione w losowaniu zadań.
  2. Wybierz typy zadań jakie mają być dostępne w teście.
  3. Wybierz maksymalną liczbę pytań. Jeżeli nie zaznaczono wszystkich typów zadań, to liczba pytań w teście może być mniejsza niż wybrano.
  4. Kliknij na 'ROZWIĄŻ TEST.

Matura biologia - arkusze maturalne (podstawowy 2011) - przykładowe pytania:

Przyporządkuj poniższym elementom morfotycznym krwi ich funkcje. ........
Skóra jest narządem spełniającym różne funkcje. Spośród niżej wymienionych zaznacz te funkcje skóry, która u człowieka nie pełni istotnej roli. ........
Regularne ćwiczenia fizyczne są jednym ze sposobów zapobiegania i leczenia choroby niedokrwiennej serca (choroby wieńcowej). Ludzie prowadzący aktywny tryb życia i regularnie uprawiający ćwiczenia fizyczne wykazują o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Również otyli, którzy są bardziej aktywni, znajdują się w grupie osób mniej zagrożonych chorobami układu krążenia. ........
W tabeli przedstawiono objętość krwi przepływającej w ciągu minuty przez niektóre narządy człowieka w czasie odpoczynku oraz w czasie wysiłku fizycznego. ........
Wybierz odpowiednie określenia, które opisują wpływ układu nerwowego współczulnego i przywspółczulnego na funkcjonowanie wymienionych narządów w organizmie człowieka.

Przykłady:

Źrenica:
Część współczulna: rozszerzanie
Część przywspółczulna: zwężanie

Serce:
Część współczulna: przyspieszenie pracy
Część przywspółczulna: zwolnienie pracy ........
Po wejściu z ciemnego pomieszczenia do pomieszczenia bardzo jasno oświetlonego nie widzi się przez moment żadnego obrazu-światło "oślepia". Dopiero po chwili zaczynamy widzieć normalnie. ........
Wyjaśnij, dlaczego zapotrzebowanie na wapń osób z przedziału wiekowego 19-30 lat jest większe niż osób z przedziału 31-60 lat. ........


WYBRANE WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z BIOLOGII:

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE

1) opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka:
a) opisuje budowę organizmu człowieka lub nazywa elementy budowy przedstawione na ilustracji,
b) przedstawia zależności pomiędzy poszczególnymi strukturami,
c) opisuje funkcje poszczególnych struktur,
2) przedstawia związki między strukturą i funkcją w organizmie człowieka:
a) określa cechy budowy człowieka, stanowiące przystosowanie
do pełnionych funkcji, wyjaśnia ich znaczenie,
b) analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy strukturami pełniącymi podobne i różne funkcje w organizmie człowieka,
3) przedstawia i wyjaśnia zależności pomiędzy organizmem i środowiskiem:
a) analizuje wpływ człowieka na środowisko,
b) opisuje elementy środowiska
i wyjaśnia relacje pomiędzy nimi,
c) określa wpływ czynników środowiska na stan zdrowia i czynności życiowe człowieka,
4) przedstawia i wyjaśnia zjawiska oraz procesy biologiczne:
a) opisuje zjawiska i procesy biologiczne lub nazywa elementy procesów przedstawionych na ilustracji,
b) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne, zachodzące w organizmie człowieka lub środowisku, określa ich znaczenie,
c) opisuje i wyjaśnia zasady dziedziczenia cech i wynikające
z nich konsekwencje dla człowieka.

1) jak na poziomie podstawowym oraz opisuje budowę i funkcje na różnych poziomach organizacji życia i u różnych organizmów:
a) opisuje obiekt biologiczny lub nazywa elementy jego budowy przedstawione na ilustracji,
b) przedstawia zależności pomiędzy strukturami należącymi do różnych poziomów organizacji życia,
c) opisuje funkcje poszczególnych struktur lub obiektów biologicznych,
2) jak na poziomie podstawowym oraz przedstawia związki pomiędzy strukturą i funkcją na różnych poziomach organizacji życia:
a) określa cechy budowy, stanowiące przystosowanie do pełnionych funkcji, wyjaśnia ich znaczenie,
b) analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy strukturami pełniącymi podobne i różne funkcje,
3) jak na poziomie podstawowym oraz:
a) charakteryzuje środowiska życia organizmów,
b) określa związek między środowiskiem życia a budową i czynnościami życiowymi organizmów,
c) wyjaśnia podobieństwa i różnice w przystosowaniach organizmów do różnych środowisk,
4) jak na poziomie podstawowym oraz:
a) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne, zachodzące na różnych poziomach organizacji życia, określa ich znaczenie,
b) opisuje i wyjaśnia zjawiska: zmienności, dziedziczenia i ewolucji oraz relacje między nimi.

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

1) odczytuje informacje przedstawione w formie:
a) tekstu o tematyce biologicznej,
b) tabeli, wykresu, schematu, rysunku,
2) selekcjonuje, porównuje informacje:
a) porządkuje informacje według wskazanego kryterium,
b) określa podobieństwa i różnice,
c) dobiera i stosuje kryteria selekcji i porównywania,
3) przetwarza informacje według podanych zasad:
a) konstruuje tabelę, wykres, schemat, rysunek,
b) redaguje poprawny merytorycznie opis przedstawionego w innej formie obiektu, zjawiska lub procesu.
1) jak na poziomie podstawowym,
2) jak na poziomie podstawowym,
3) jak na poziomie podstawowym.

TWORZENIE INFORMACJ

1) planuje działania na rzecz własnego zdrowia i ochrony środowiska:
a) określa obiekt (przedmiot), zakres, cel działania,
b) opisuje możliwy do realizacji sposób działania, dobiera odpowiednie metody i środki, przewiduje skutki,
c) wskazuje osoby lub organizacje (instytucje), które mogą udzielić wsparcia,
d) planuje przebieg obserwacji,
2) interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo - skutkowe pomiędzy prezentowanymi faktami:
a) objaśnia i komentuje informacje, określa tendencje zmian, wyjaśnia związki przyczynowo - skutkowe,
b) odnosi się krytycznie do tekstu lub danych, np. oddziela fakty od opinii, wskazuje: niespójności, błędy logiczne, niewłaściwą metodykę,
c) wykonuje obliczenia, rozwiązuje zadania z zakresu dziedziczenia cech u człowieka,
3) formułuje wnioski oraz formułuje
i uzasadnia opinie na podstawie analizy informacji:
a) dobiera racjonalne argumenty,
b) konstruuje samodzielną wypowiedź poprawną pod względem logicznym i merytorycznym.
1) jak na poziomie podstawowym oraz planuje działania, eksperymenty i obserwacje - formułuje problem badawczy, stawia hipotezę, dobiera obiekt i metodę, planuje przebieg obserwacji lub eksperymentu,
2) jak na poziomie podstawowym oraz wykonuje obliczenia, rozwiązuje zadania z zakresu dziedziczenia cech u różnych organizmów,
3) jak na poziomie podstawowym.

WSZYSTKIE WYMAGANIA SĄ ZAWARTE W INFORMATORZE



Copyright © 2012 www.testy-maturalne.pl
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu i Polityki Prywatności